Derinliğini bilmeyi bir kenara bırakalım, 'Kurum ya da kuruluşun mesajını iletmek istediği topluluk' hedef kitlenin en basit tanımıydı benim için.
Nitekim yanlış değil. Sonuçta bir kişi, bir marka, ya da kar amacı gütmeyen bir kuruluş olsun işin başında bir mesaj vardı ve bu mesaj hedef kitleye göre düzenleniyordu. Fakat sadece hitap edilen müşteriler, b2b firmalar değil; ortaklar, sendikalar, çalışanlar, tedarikçiler, basın -yani bir nevi sosyal paydaş dediğimiz- hedef kitleden sayılmaktadır.
-
Hedef Kitle Nasıl Belirlenir?
Tabii ki bununla ilgili birçok yöntem, ölçek var. Ben bilimsel olmadan kısaca bahsedeceğim.
1.1- Öncelikle iç analizlerimizi doğru yapmalıyız. Yani kurumu, ürünü, hizmeti yeterince iyi analiz etmeli ve standartlarını belirlemeliyiz.
1.2- Aslında işler karşımızdaki kişiye göre değil bizim elimizdekine göre değişiyor çünkü ürünü-hizmeti ortaya çıkaran bizim ürünümüz. Elimizdekileri iyi analiz edersek, hedef kitlemizi de o kadar doğru buluruz.
2- Genel olarak bu reklamla, pr faaliyetiyle kime ulaşmaya çalıştığımızı sormalıyız. Bu ürünü kim satın alır, bu hizmeti kim kullanır sorularına verdiğimiz cevaplarla hedef kitle taslağı oluşmaya başlar.
3.1- Demografik özellikler ise hedef kitle analizlerinde mutlaka yer alır. Cinsiyet, yaş, coğrafi konum, öğrenim durumu, ekonomik profili gibi.
3.2- Benzer iletişim çalışmalarının demografiksel açıdan incelenmesi bize fayda sağlar.
4- Hedef kitlenin klasik özellikleri belirlendikten sonra daha detaylı araştırmalar yaparak onlara nerede, nasıl ulaşanileceğimizi ararız. Bu sebeple hobileri, gittikleri yerleri, izledikleri tv programlarını bile bilmemiz gerekir.
5- SES grubu yani Sosyo-Ekonomik Statü Grupları da hedef kitle tanımlarına yardımcı olur. Her sene ufak değişiklikler olur ve güncellenir.
Çünkü mesajın oluşturulması ve oluşturulduktan sonra alıcı tarafından 'alınması', hedef kitlenin doğru belirlenmesine bağlı. Örneğin, Lüks bir ürünün lansman partisini 3 yıldızlı bir otelde yapamazsınız (Etkinlik Yönetimi). Çünkü ilgi çekici olmaz, hedef kitle mekanı beğenmezken ürünün de itibarını düşük varsayar. Öte yandan, bir deterjan reklamını spor kanallarında oynatırsanız kadınların bunu görme ve dikkat etme olasılığı oldukça düşük olacaktır. Bunun yerine popüler tv kanallarına ve kadın programlarının saatlerine uygun ayarladığınızda reklamın alıcıya ulaşma imkanı artacaktır.
Zaman, para ve emek kaybı olmaması için önemlidir. Milyar dolarlar harcayıp hedef kitlenin göremeyeceği bir yerde olmak ya da ilgisini çekmeyecek bir faaliyet yapmak sadece israf demektir.
Doğru hedef kitleyi belirleyip, etkili bir mesajı en iyi şekilde ulaştığımızda başarı arkasından gelecektir.
Artık daha detaylı!
Markalar davranış şekillerine göre bile hedef kitlelerinin özelliklerini belirliyor, onları alışkanlıkları sırasında yakalamayı başarıyor ya da onların normalde yaptıkları aktivitelere dahil olarak hayatlarında yer ediniyorlar.
İleride daha detaylı olarak Pazarlama İletişimi için Hedef Kitle ne demek, Müşteriye Ulaşma Yöntemleri gibi postlarla bu konuyu işlemeye devam edeceğim.
**Bu içeriği medium'dan görüntüleyebilirsiniz. https://medium.com/@ilkaysrgt/nedir-bu-hedef-kitle-741ac8230cd2#.k8z9orivs
***Bu yazı tamamen kişisel bilgi ve deneyimlerime dayanarak oluşturulmuştur. Bilimsel içerik ve alıntılar olduğu takdirde kaynakça mutlaka verilmektedir. Yorum ve önerilerinizi lütfen iletin.
Yorumlar
Yorum Gönder